سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ریاضی درس زندگی، تفکر و حل مساله است

آموزش و پرورش می‌گوید مباحث دشواری مانند انتگرال را از سرفصل دروس حذف می‌کنیم تا برای دروس مهارتی جا باز شود و از سویی دیگر کارشناسان می‌گویند این دروس سخت عین مهارت‌آموزی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حذف درس انتگرال از دروس پایه دوازدهم برنامه درسی پایه دوازدهم تجربی وی دانشگاهیان و اساتید رشته‌های فیزیک و ریاضی و آمار و… در پی داشت. یکی از این واکنش‌ها به نگاشتن نامه‌ای از سوی انجمن ریاضی ایران به رئیس شورای برنامه‌ریزی درسی ریاضی و دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی انجامید که طی آن در خواست شده بود «با توجه به اینکه حذف بعضی از مبحث‌ها از جمله «انتگرال» از کتاب دوازدهم موجب نگرانی همکاران در دانشگاه‌ها گردیده است و ضمن تماس‌هایی با انجمن علت را جویا شده‌اند. لذا از ایشان درخواست گردید تا دلایل حذف این مباحث را اعلام فرمایند تا به اطلاع جامعه ریاضی رسانده شود.»

در ادامه محمدرضا سید صالحی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضی در پاسخ به این نامه طی نامه‌ای اعلام کرد «در ارتباط با موضوع حذف و اضافه شدن برخی مفاهیم به محتوای کتاب‌های درسی ریاضی، که مبنای این تغییرات، شایستگی‌ها و رویکردهای حاکم بر برنامه درسی است. لذا با اینکه یکی از معیارهای تعیین محتوای کتاب‌های درسی، متناسب بودن آن با اهداف رشته‌های دانشگاهی است، اما این تنها معیار موجود نیست و طبیعتاً اهداف مدنظر  برنامه درسی پایه نهم مدرسه‌ای بر اهداف آموزش عالی اولویت دارد. اما مشخصاً در مورد مفهوم انتگرال، لازم به ذکر است که این مفهوم یکی از مفاهیمی است که به طور کامل در سر فصل‌های آموزش عالی قرار دارد.»

منصور واعظ پور مدیر انجمن ریاضی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اینکه متأسفانه جواب سه خطی آقای صالحی جواب منطقی نبوده است و ما از منظر مخالفت با حذف انتگرال لزوماً نامه را ننوشتیم بلکه از این منظر نامه را نوشتیم که واقعاً دلایل علمی در این خصوص را بشنویم، گفت: جواب سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضی عموم افراد را قانع نکرد و برای همین به دنبال آن مقاله‌های مختلفی در این خصوص نوشته شد و دلایل مخالفت با حذف انتگرال از منظرهای مختلف توضیح داده شد.

هدف تعلیم ریاضی در دبیرستان این است که قدرت تجزیه و تحلیل بچه‌ها را بالا ببرد

وی ادامه داد: الان بحث انتگرال به طور خاص مطرح نیست بلکه این موضوع محل بحث است که یکبار باید برای مسئولان آموزش و پرورش و تمام مسئولان ما دیدگاهشان نسبت به مباحث ریاضی اصلاح شود چون ریاضیات دبیرستان اگر تدریس می‌شود برای این نیست که دانش‌آموز لزوماً بداند کاربرد مشتق و انتگرال در زندگی روزمره چیست بلکه هدف تعلیم ریاضی در دبیرستان این است که قدرت تجزیه و تحلیل بچه‌ها را بالا ببرد. این هدف اصلی تدریس درس ریاضی است. البته ریاضیاتی تدریس می‌شود که در مراحل دیگر مثل ادامه تحصیل نیز به کار می‌آید یا در حوزه علم به طور کلی کاربرد دارد اما اگر بخواهیم کاربردی در زندگی برای این مفاهیم قائل شویم این است که درس ریاضی خود درس زندگی است.

کنکور باعث شده بچه‌ها در هیچ درسی در دبیرستان، مهارت زندگی یاد نگیرند

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر کنکور، آموزش ما را تحت تأثیر قرار داده است و هیچکدام از درس‌هایی که در دبیرستان یاد داده می‌شود تبدیل به مهارت واقعی نمی‌شود بلکه در کنار مهارت تست زنی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در واقع در هیچ درسی در دبیرستان بچه‌ها مهارت زندگی یاد نمی‌گیرند. حتی در درس‌های قبل از دبیرستان نیز.

وی گفت: یکی دیگر از نکات مهم حذف درس انتگرال از دبیرستان این است که ساعت درس ریاضی کاهش پیدا کرده است. حالا شما این ساعت را مقایسه کنید با ساعت درس ریاضی در دیگر کشورها. پس بحث حذف انتگرال جنبه‌های زیادی دارد. باز یکی دیگر از جنبه‌های حذف این درس این است که رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای به این درس نیاز ندارند اما کسی که وارد رشته‌های فنی و مهندسی می‌شود و فیزیک و ریاضی دارند، -حتی در رشته‌های علوم پایه و اقتصاد و مدیریت- بحث مشتق و انتگرال کاربرد دارد. در دبیرستان هم تنها بحث آشنایی اولیه با انتگرال مطرح بود. در کتاب‌های ریاضی یک و دو به بحث انتگرال به طور مفصل در دانشگاه پرداخته می‌شود اما شاید دو سه ماه بعد از ورود به دانشگاه به آن نیاز دارند اما کسی که درس فیزیک در دانشگاه داشته باشد از همان جلسه اول به دانش انتگرال نیاز دارد و ما امسال سر کلاس دیدیم تا بحث انتگرال مطرح شد، بسیاری از دانشجوها وحشت کردند چون آشنایی با آن نداشتند.