سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیش از 60 درصد مدارس در تهران محل اخذ رای خواهند شد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در تهران بیش از 60 درصد مدارس ما با همه تجهیزات و ‏امکانات به عنوان اماکن اخذ رای در اختیار وزارت کشور هستند.

به گزارش? خبرنگار? مهر، ? علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه درسی پایه دوازدهم ریاضی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با ‏موضوع «انتخابات و مجلس در نگاه نسل نو» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه‎? آموزش و پرورش دو ماموریت برای خود در حوزه انتخابات تعریف کرده است گفت: تعریف اول اینکه انتخابات را از مصادیق ‏تربیت اجتماعی دانش آموزان می‌دانیم. از منظر سند تحول و اهداف دوره‌های تحصیلی، یکی از ساحت‌های تربیتی مهم، ساحت ‏تربیت سیاسی و اجتماعی است و فرایندی که تعریف کردیم هم در قالب برنامه درسی ملی و آشنایی دانش آموزان با نهادهای مدنی ‏و ساختارهای سیاسی و اجتماعی و هم در فعالیت‌هایی که در قالب تمرین عملی شکل می‌گیرد دنبال می‌شود.‏‎


وی افزود: ما انتخابات شوراهای دانش آموزی را داریم که بیش از 10 میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند و خروجی نهایی آن ‏مجلس دانش آموزی با 150 نماینده منتخب و برگزیده کشوری است که از کف مدارس بالا می آیند. ‏‎

وی با اشاره به اینکه ماموریت دومی که در وزارت آموزش و پرورش برای خودمان تعریف کرده ایم کمک به برگزاری ‏انتخابات با تمام امکانات و تجهیزات آموزش و پرورش است عنوان کرد: بیش از 70 درصد عوامل اجرایی انتخابات از همکاران ‏ما هستند چه به عنوان عوامل اجرایی در شعب اخذ رای و چه در بخش نظارتی.‏‎

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش  به مهر ادامه داد: در تهران بیش از 60 درصد مدارس ما با همه تجهیزات و ‏امکانات به عنوان اماکن اخذ رای در اختیار وزارت کشور هستند. از آن سو برای بسیج عمومی بزرگترین جامعه مخاطب یعنی دانش ‏آموزان، رای اولی‌ها، والدین و معلمان در مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش می‌کنیم.‏‎

وی با اشاره به اینکه بیش از 700 هزار نفر در قالب انتخابات عضو شورای دانش آموزی مدرسه می‌شوند گفت: کارکرد اصلی ‏مجلس دانش آموزی نیز، کارکرد تربیتی است. به دنبال ایجاد مهارت‌های اجتماعی در طیف وسیعی از دانش آموزان هستیم. این ‏مشارکت در تقویت اعتماد به نفس، مهارت‌های ارتباطی، روحیه انتقادی و پرسشگری و مطالبه گری دانش آموزان اثر دارد. ‏اعضای هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی مشاور وزیر هستند و این در فرایند تصمیم گیری های کلان موثر است. ‏‎

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار طرح مجلس دانش آموزی استان را کلید می زنیم گفت: مجلس یک کارکرد ملی دارد و در ‏هر دوره یک سند مهم تصویب کرده اند که از جمله آنها سند ملی حقوق دانش آموزی است که در دستور کار شورای عالی ‏آموزش و پرورش قرار دارد. سند این دوره نیز پیرامون سلامت روان دانش آموزان است که حائز اهمیت است.‏‎

کاظمی درباره حق الزحمه فرهنگیان که در بخش اجرایی انتخابات مشارکت دارند گفت: مسئولیت اجرا بر عهده وزارت کشور ‏است و آنها حق الزحمه را می‌پردازند، نظارت نیز بر عهده شورای نگهبان است. اطلاعات دقیقی ندارم که چقدر زمان می‌برد. ‏اما این حق الزحمه پرداخت می‌شود و چندان تاخیر ندارد و امیدواریم امسال هم به موقع تر از هر زمان دیگری تسویه شود. ‏‎

وی افزود: اگر خواسته باشیم مجلس دانش آموزی را جدی بگیریم همین فرایند توجه به اندیشه‌های نو را باید طی کنیم و به هر ‏میزان به این نیازها بیشتر توجه کنیم می‌توانیم موفق تر عمل کنیم. باید به کارکردهای گروهی، تیمی و تشکیلاتی دانش آموزان ‏توجه کنیم. هرچه قدر بتوانیم برای آنها در ابعاد مختلف نقش تعریف کنیم.‏‎

به گفته وی شعار ما این است که هر دانش آموز یک تشکل و یک نقشه گفت: در این صورت دانش آموزان می‌توانند برای ‏جامعه شان مفیدتر و موثرتر باشند. ‏‎


مهلت ثبت نام در کنکور 99 امشب پایان می یابد

به گزارش خبرنگار مهر، ثبت نام برای شرکت در کنکور سراسری سال 99 به منظور پذیرش دانشجو در رشته‌های با آزمون دوره‌های روزانه برنامه درسی پایه یازدهم ریاضی، (نوبت دوم) شبانه، نیمه حضوری، مجازی و پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین با آزمون دانشگاه آزاد منحصراً از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌گیرد.

ثبت نام برای کنکور سراسری 1399 از 16 بهمن آغاز شد و با توجه به مهلت تمدید شده، برنامه مطالعه درسی این فرصت ساعت 24 روز 27 بهمن ماه 98 به پایان می‌رسد.

کنکور سراسری 99 در روزهای 12 و 13 تیرماه سال 1399 در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود و کارت ورود به جلسه رشته‌های با آزمون کنکور از 9 تیر ماه سال 99 بر روی سایت این سازمان سنجش قرار می‌گیرد داوطلبان تا 11 تیر ماه فرصت دارند نسبت به دریافت پرینت کارت خود اقدام کنند.

کارنامه نتیجه اولیه این آزمون دهه دوم مرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود و داوطلبان به صورت اینترنتی می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. نتیجه نهایی کنکور 99 در دهه دوم شهریور ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

به گزارش مهر، شرایط و جزئیات ثبت نام در آزمون سراسری سال 99 در دفترچه راهنمای ثبت نام درج شده است.

تکالیف داوطلبان برای شرکت در آزمون سراسری سال 99

داوطلب شرکت در آزمون باید یکایک اقدامات زیر را به موقع و در مهلت مقرر انجام دهد.

مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام (دفترچه شماره 1) در آزمون سراسری سال 1399 (این دفترچه همزمان با شروع ثبت‌نام از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل دریافت است).

خرید کارت اعتباری ثبت‌نام از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org.

مراجعه به سامانه جمع‌آوری اطلاعات و سوابق تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها به نشانی: http://dipcode.medu.ir برای دریافت کدهای سوابق تحصیلی زیر:

1) کد سوابق تحصیلی دارندگان دیپلم نظام آموزشی جدید (3-3-6). تذکر مهم: این دسته از داوطلبان قبلاً باید طبق اعلام مدارس محل تحصیل با مراجعه به سامانه اعلام شده کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کرده و در زمان ثبت‌نام با درج کد سوابق تحصیلی در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اطلاعات فردی خود را مشاهده کنند.

2) کد سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های سال 1384 تا سال 1398 شاخه نظری (نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی و همچنین نظام آموزشی جدید 3-3-6) رشته‌های تحصیلی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی.

3) کد سوابق تحصیلی برای داوطلبان با مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال 1391 تا 1398 اخذ کرده‌اند.

تبصره 1: دارندگان مدرک پیش‌دانشگاهی سال‌های 1391 تا 1398 در صورتی که اطلاعات شأن در بانک اطلاعاتی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش وجود نداشته و یا ناقص باشد، ابتدا برای تکمیل اطلاعات خود به آدرس اینترنتی: http://dipcode.medu.ir مراجعه کنند. در صورت تأیید اطلاعات آنان از سوی آموزش و پرورش، می‌توانند تا تاریخ 24 بهمن 98 با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور در آزمون سراسری سال 1399 ثبت نام کنند.

تبصره 2: دانش آموزان نظام آموزشی 3-3-6 و همچنین دانش آموزان دوره پیش‌دانشگاهی (نظام سالی واحدی – ترمی واحدی) سال جاری که تا تاریخ 31 شهریور ماه سال 99 فارغ‌التحصیل می‌شوند، لازم است برای اطلاع از نحوه اقدام به اطلاعیه پرینت کارت شرکت در آزمون تاریخ 2 تیرماه 99 مراجعه کنند.

ثبت‌نام از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در زمان مقرر 16 تا 24 بهمن 98 برای شرکت در آزمون الزامی است.

پرینت کارت شرکت در آزمون، با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور بر اساس برنامه‌زمانی مندرج در دفترچه راهنمای شماره یک.


از علاقه به نویسنده غارنشین تا خاطره تلخ اولین تئاتر دانشآموزی

آخرین نشست کوتاه با داستان در سال 98 اختصاص به کودکان و نوجوانان داشت؛ شهرام شفیعی که خیلی از بچه‌ها او را دوست دارند خاطراتی از نویسنده‌شدن خود گفت و داستان‌های کوتاه بچه‌ها را نقد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جدیدترین نشست کوتاه با داستان به نام «شب خرمالو» با حال و هوایی متفاوت ویژه کودکان و نوجوانان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. مهمان ویژه این برنامه شهرام شفیعی، نویسنده کودک و نوجوان بود. در این برنامه دوستداران کتاب‌های طنز و خنده‌دار کودک و نوجوان گردهم آمدند تا ضمن دیدار با نویسنده خالق آثار ماندگار کودک و نوجوان، تعدادی داستان کوتاه را از زبان کودکان ویدیو مشاوره‌ای بشوند. در این برنامه همچنین یک نمایش طنز توسط گروه‌های دانش‌آموزی اجرا شد.

در ابتدای این جلسه علی درستکار که اجرای برنامه را برعهده داشت گفت: در این جلسه صحبت‌های آقای شفیعی را خواهیم شنید، اجرای نمایش خواهیم داشت و سپس داستان‌خوانی می‌کنیم. براساس فراخوانی که انجام شده بود داستان‌هایی به دستمان رسیده است که افراد برگزیده داستان‌هایشان را می‌خوانند و اگر آقای شفیعی روی هر کدام از این داستان‌ها نقطه نظراتی داشته باشند می‌فرمایند.

ماجرای علاقه به یک نویسنده نام آشنا / صبر چند ده ساله برای دیدار او

اولین بخش این مراسم اختصاص به صحبت‌های شهرام شفیعی داشت؛ او گفت: از نشر نیستان تشکر می‌کنم که این فرصت را فراهم کرد که دور هم جمع بشویم و در این روزهای سرد زمستانی کمی در مورد کتاب و بچه‌ها  برنامه درسی پایه دهم ریاضی صحبت کنیم و آثارشان را بشنویم. خوشحالم که در کنار آقای درستکار هستم که همیشه از ایشان آموخته‌ایم. در مورد نویسنده‌های روی جلد کتاب‌های درسی و غیر درسی که آقای درستکار اشاره کردند بسیار هم قصه هستم و از بچگی دوست داشتم نویسنده‌های این کتاب‌ها را ببینم. به صورت خلاصه باید بگویم که از آثار یک نویسنده بسیار لذت می‌بردم که کتابش را در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ کرده بود. یکی از آثار ایشان که شاید در انتها نامشان را ببرم در مورد جنگ بود و در شهر اهواز می‌گذشت. خودم به صورت نیروی داوطلب در اهواز حضور داشته‌ام. در آن زمان تنها 12 سال داشتم و تا 18 سالگی 6 بار به جبهه رفتم. نام کتاب، «اسماعیل اسماعیل» بود و ماجرای محاصره اهواز و تهدید به اشغال آن را روایت می‌کرد. داستان این کتاب درباره کفاشی بود که بعد از تخلیه شهر اولین کاسبی که به مغازه اش رفت بود و زندگی را از سر گرفت. کم کم بقیه نیز برگشتند و روال زندگی عادی در اهواز شروع شد. این داستان خیلی به دل من چسبید و واقعاً دوست داشتم نویسنده آن را ببینم. بعد از این که بزرگ شدم و کم‌کم آثاری از من به چاپ رسید راه‌هایی را پیدا کردم که ایشان را پیدا کنم. به من گفتند که مدت زیادی است در ایران نیست و به همین دلیل این حسرت برای همیشه بر دلم ماند. این ماجرا ادامه داشت تا این که یک روز در آسانسور انتشارات سروش کسی را دیدم که اصلاً تیپش شبیه به نویسنده‌ها نبود. ریش بلندی داشت، لباسش خاک گرفته بود و کلاه کشی کاموایی نوک تیزی به سر داشت. وقتی وارد آسانسور شدم احساس کردم که یک جورایی گارد گرفت و از خودش در برابر من دفاع کرد. پس از کمی جست‌وجو فهمیدم که او همان نویسنده‌ای است که روزگاری آرزوی دیدنش را داشتم.

دیدار با نویسنده‌ای که حالا غارنشین شده بود

وی با مهر ادامه داد: جالب است بدانید که عکسی که از او در پشت کتاب‌ها قرار داشت عکسی بسیار آراسته و مربوط به دوران جوانی‌شان بود. به ایشان گفتم که استاد، اصلاً فکر نمی‌کردم شما را اینجا ببینم. از بچگی آرزو داشتم که شما را ببینم و حالا از دیدن‌تان بسیار خوشحال هستم. شاید باورتان نشود اما به من گفت که مدتی را در غار زندگی می‌کرده و زمانی که با ایشان روبه‌رو شدم دقیقاً همان زمان غارنشینی‌اش بود. یک روز در کوه‌های دارآباد با ایشان قراری گذاشتم و فکر می‌کردم که احتمالاً در کافی‌شاپی چیزی می‌نشینیم و با هم حرف می‌زنیم اما ایشان به من گفت که از کوه بالا برویم. کوه‌پیمایی بسیار سنگینی با ایشان داشتیم تا این که به غاری رسیدیم و گفت چند مدتی است در این جا سکونت دارم، یکی دو رمان نوشته‌ام و به تازگی از آمریکا برگشتم. باید بگویم که این نویسنده همان کسی است که کتاب «لحظه‌های انقلاب» را نوشته است. فکر می‌کنم حالا نامش را فهمیدید. ایشان محمود گلاب دره‌ای هستند که فوت کرده‌اند. ایشان حتی کتاب دیگری را قبل از انقلاب نوشته بودند که «پر کاه» نام داشت. به نظرم این کتاب اثر مهمی بود که خیلی هم دیده نشد و بعد از انقلاب کسی به دنبال چاپ مجدد آن نرفت.

این روزها دسترسی به نویسنده‌ها بسیار آسان شده است

شفیعی اضافه کرد: ایشان به من گفت که در غار زندگی می‌کنم و چند روز پیش یک ون که تمام وسایل زندگی‌ام در آن بود را دزدیدند و به همین دلیل می‌ترسم که مبادا دوباره دزد به من بزند. ما با هم آشنا و دوست شدیم و هر چند مدت یکبار به کوه‌نوردی می‌رفتیم. این داستان را تعریف کردم تا بگویم که بچه‌ها در زمان ما دسترسی به نویسندگان اصلاً ساده نبود و مدت‌ها باید انتظار می‌کشیدیم که نویسنده مورد علاقه خود را ببینیم. این موضوع در حالی است که اکنون شما به راحتی گوشی پدر یا مادر را برمی‌دارید و با زدن یه آدرس به نویسنده مورد علاقه خود پیام می‌دهید. خوشبختانه اکثر نویسنده‌ها مانند خانم بابایی شاعر خوب کشورمان که در این جمع حضور دارند در دسترس هستند و آثار بچه‌ها را می‌خوانند و بهشان کمک می‌کنند. مثلاً خود من با بچه‌های زیادی در سراسر کشور در ارتباط هستم که حتی در مواردی تبدیل به بچه‌های خود من شده‌اند و به من پیام می‌دهند. به نظرم از این موقعیت می‌توان به خوبی استفاده کرد.


ریاضی درس زندگی، تفکر و حل مساله است

آموزش و پرورش می‌گوید مباحث دشواری مانند انتگرال را از سرفصل دروس حذف می‌کنیم تا برای دروس مهارتی جا باز شود و از سویی دیگر کارشناسان می‌گویند این دروس سخت عین مهارت‌آموزی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حذف درس انتگرال از دروس پایه دوازدهم برنامه درسی پایه دوازدهم تجربی وی دانشگاهیان و اساتید رشته‌های فیزیک و ریاضی و آمار و… در پی داشت. یکی از این واکنش‌ها به نگاشتن نامه‌ای از سوی انجمن ریاضی ایران به رئیس شورای برنامه‌ریزی درسی ریاضی و دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی انجامید که طی آن در خواست شده بود «با توجه به اینکه حذف بعضی از مبحث‌ها از جمله «انتگرال» از کتاب دوازدهم موجب نگرانی همکاران در دانشگاه‌ها گردیده است و ضمن تماس‌هایی با انجمن علت را جویا شده‌اند. لذا از ایشان درخواست گردید تا دلایل حذف این مباحث را اعلام فرمایند تا به اطلاع جامعه ریاضی رسانده شود.»

در ادامه محمدرضا سید صالحی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضی در پاسخ به این نامه طی نامه‌ای اعلام کرد «در ارتباط با موضوع حذف و اضافه شدن برخی مفاهیم به محتوای کتاب‌های درسی ریاضی، که مبنای این تغییرات، شایستگی‌ها و رویکردهای حاکم بر برنامه درسی است. لذا با اینکه یکی از معیارهای تعیین محتوای کتاب‌های درسی، متناسب بودن آن با اهداف رشته‌های دانشگاهی است، اما این تنها معیار موجود نیست و طبیعتاً اهداف مدنظر  برنامه درسی پایه نهم مدرسه‌ای بر اهداف آموزش عالی اولویت دارد. اما مشخصاً در مورد مفهوم انتگرال، لازم به ذکر است که این مفهوم یکی از مفاهیمی است که به طور کامل در سر فصل‌های آموزش عالی قرار دارد.»

منصور واعظ پور مدیر انجمن ریاضی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام اینکه متأسفانه جواب سه خطی آقای صالحی جواب منطقی نبوده است و ما از منظر مخالفت با حذف انتگرال لزوماً نامه را ننوشتیم بلکه از این منظر نامه را نوشتیم که واقعاً دلایل علمی در این خصوص را بشنویم، گفت: جواب سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضی عموم افراد را قانع نکرد و برای همین به دنبال آن مقاله‌های مختلفی در این خصوص نوشته شد و دلایل مخالفت با حذف انتگرال از منظرهای مختلف توضیح داده شد.

هدف تعلیم ریاضی در دبیرستان این است که قدرت تجزیه و تحلیل بچه‌ها را بالا ببرد

وی ادامه داد: الان بحث انتگرال به طور خاص مطرح نیست بلکه این موضوع محل بحث است که یکبار باید برای مسئولان آموزش و پرورش و تمام مسئولان ما دیدگاهشان نسبت به مباحث ریاضی اصلاح شود چون ریاضیات دبیرستان اگر تدریس می‌شود برای این نیست که دانش‌آموز لزوماً بداند کاربرد مشتق و انتگرال در زندگی روزمره چیست بلکه هدف تعلیم ریاضی در دبیرستان این است که قدرت تجزیه و تحلیل بچه‌ها را بالا ببرد. این هدف اصلی تدریس درس ریاضی است. البته ریاضیاتی تدریس می‌شود که در مراحل دیگر مثل ادامه تحصیل نیز به کار می‌آید یا در حوزه علم به طور کلی کاربرد دارد اما اگر بخواهیم کاربردی در زندگی برای این مفاهیم قائل شویم این است که درس ریاضی خود درس زندگی است.

کنکور باعث شده بچه‌ها در هیچ درسی در دبیرستان، مهارت زندگی یاد نگیرند

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر کنکور، آموزش ما را تحت تأثیر قرار داده است و هیچکدام از درس‌هایی که در دبیرستان یاد داده می‌شود تبدیل به مهارت واقعی نمی‌شود بلکه در کنار مهارت تست زنی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در واقع در هیچ درسی در دبیرستان بچه‌ها مهارت زندگی یاد نمی‌گیرند. حتی در درس‌های قبل از دبیرستان نیز.

وی گفت: یکی دیگر از نکات مهم حذف درس انتگرال از دبیرستان این است که ساعت درس ریاضی کاهش پیدا کرده است. حالا شما این ساعت را مقایسه کنید با ساعت درس ریاضی در دیگر کشورها. پس بحث حذف انتگرال جنبه‌های زیادی دارد. باز یکی دیگر از جنبه‌های حذف این درس این است که رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای به این درس نیاز ندارند اما کسی که وارد رشته‌های فنی و مهندسی می‌شود و فیزیک و ریاضی دارند، -حتی در رشته‌های علوم پایه و اقتصاد و مدیریت- بحث مشتق و انتگرال کاربرد دارد. در دبیرستان هم تنها بحث آشنایی اولیه با انتگرال مطرح بود. در کتاب‌های ریاضی یک و دو به بحث انتگرال به طور مفصل در دانشگاه پرداخته می‌شود اما شاید دو سه ماه بعد از ورود به دانشگاه به آن نیاز دارند اما کسی که درس فیزیک در دانشگاه داشته باشد از همان جلسه اول به دانش انتگرال نیاز دارد و ما امسال سر کلاس دیدیم تا بحث انتگرال مطرح شد، بسیاری از دانشجوها وحشت کردند چون آشنایی با آن نداشتند.


پژوهش سرای دانش آموزی، کانون توانمندسازی دانش آموزان است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، پژوهش سراهای دانش آموزی را کانون جذب دانش آموزان توانمند و همچنین کانون توانمندسازی دانش آموزان توصیف کرد که همیشه فعالیت و تولید در آن ها جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، رضا صابری تولایی، در گردهمایی مدیران پژوهش سراهای دانش آموزی برنامه درسی پایه دهم تجربی گفت: پژوهش سراهای دانش آموزی کانون جذب دانش آموزان توانمند و همچنین کانون توانمندسازی دانش آموزان هستند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر 49 پژوهش سرای دانش آموزی در این استان با تاکید بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی، مشغول به فعالیت هستند، این مراکز را کانون جذب دانش آموزان توانمند و همچنین کانون توانمندسازی دانش آموزان توصیف کرد که همیشه فعالیت و تولید در آن ها جریان دارد.

وی متذکر شد: اگر بخواهیم عصاره دستاوردهای آموزش و پرورش را جستجو کنیم، قطعا کانون و مرکز این دستاوردها، پژوهش سراهای دانش آموزی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: پژوهش سراهای دانش آموزی دستاوردها، توفیقات و نتایج بسیار خوبی برای‌ آموزش و پرورش به ارمغان آورده‌اند و ایده‌ها، خلاقیت‌ها و توانمندی‌های دانش آموزان تکالیف درسی پایه سوم را به ظهور می‌رسانند و حتما باید در جهت توسعه و ارتقاء این مراکز علمی پژوهشی حرکت کرد.