سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامههای مشاوره و سلامت دانشجویان در سال تحصیلی جدید اعلام شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزای فارس به نقل از روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، همزمان با آغاز سال تحصیلی و ورود دانشجویان جدید الورود طرح پایش سلامت روان و جسم در مراکز مشاوره و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه ها و موسسات و مراکز آموزش عالی سراسر کشور، به روش اینترنتی آغاز می شود و براساس نتایج این پایش، دانشجویانی که نیازمند تکالیف درسی به خدمات مشاوره و یا بهداشت و درمان باشند جهت دریافت خدمات توسط مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه ها پیگیری می‌شوند.

افزایش سواد سلامت روانی جامعه دانشگاهی

فعالیت های سال تحصیلی جدید مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در زمینه پیشگیری و مداخله با هدف افزایش آگاهی جامعه دانشجویی برنامه هفتگی نسبت به ضرورت ارتقای سلامت روان تقویت می یابد و با توجه به آغاز هفته سلامت روان از 18 مهرماه، مراکز مشاوره دانشجویی با پیش بینی برنامه هایی نسبت به افزایش توانمندی های دانشجویان، کاهش آسیب های روانی-اجتماعی و افزایش نشاط اجتماعی دانشجویان اقدام می کنند.

اجرای برنامه پیام 2 با هدف کاهش آسیب های روانی اجتماعی

بر اساس این گزارش، اجرای برنامه پیام 2 با هدف کاهش آسیب های روانی اجتماعی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر از دیگر برنامه های دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان است که طرح جدید به لحاظ اجرایی دارای انعطاف پذیری و قابلیت اجرایی بیشتری در دانشگاه ها با مقیاس های متفاوت است. این برنامه بومی سازی شده و جامع4 فاز حمایت گیری و استقرار، توانمند سازی، اجرای برنامه در قالب بسته خدمتی و آموزشی و ارزشیابی برنامه را دارد که برخی فاز ها در دانشگاه ها در حال اجرا است.

توسعه کانون های همیاران سلامت روان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

با توجه به اینکه یکی از اهداف دفتر مشاوره و سلامت، ارتقای سلامت روانی اجتماعی با تکیه بر نیروی دانشجویان همیار است، در سال تحصیلی جدید اجرای همایش ها و نشست های دانشجویان همیار سلامت روان با هدف افزایش آموزش های عمومی و تخصصی به اعضای این کانون ها با در نظر گرفتن آسیب های بومی مناطق انجام خواهد شد.

هم اکنون حدود 400 کانون در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی فعالیت می کنند و 17000 دانشجو عضو این کانون ها هستند. دانشجویان عضو کانون های همیاران سلامت روان با آموزش در زمینه های مختلف از جمله، مهارت های ارتقا دهنده سلامت روان، نشانه شناسی رفتارهای پرخطر، در کمک به دانشجویان هم دانشگاهی خود می توانند اقدام موثری جهت کاهش آسیب های روانی اجتماعی در دانشگاه ها داشته باشند.

بر اساس اعلام دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، در سال تحصیلی جدید در راستای تاکید بر آموزش های تخصصی تر و مشارکت پویاتر اعضای کانون‌های همیاران سلامت روان، همایش ها به صورت منطقه ای برگزار خواهد شد. 

منبع:خبرگزاری فارس


تمامی مدارس کاشان چهارشنبه تعطیل است

رئیس اداره آموزش و پرورش کاشان از تعطیلی تمامی مدارس کاشان در روز چهارشنبه خبر داد.

حسین مقنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در برخی از مناطق کشور اظهار داشت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده مقرر شد تا تمامی مقاطع تحصیلی روز چهارشنبه تعطیل باشد.

وی با بیان اینکه لازم است تا دانش‌آموزان از تردد غیرضروری خودداری کنند، افزود: تعطیلی مدارس بدین معنی است که دانش‌آموزان تکالیف درسی در منازل بمانند و از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

بیشتر بخوانید
  • مدارس و دانشگاه‌های خوزستان تا 15 اسفندماه تعطیل شد‌

  • تعطیلی مدارس استان تهران تا پایان این هفته / آغاز فعالیت مجدد از شنبه 10 اسفند

  • بلاتکلیفی شهروندان تهرانی درباره وضعیت تعطیلی یا دایر بودن مدارس در روز چهارشنبه

رئیس اداره آموزش  و پرورش کاشان با بیان اینکه  برنامه مطالعه درسی رعایت بهداشت فردی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ابراز داشت: شهروندان به ویژه دانش‌آموزان مرتب دست‌های خود را با آب و صابون شست‌وشو دهند و موارد بهداشت فردی را رعایت کنند.


پیشنهاد مجلس به 3 وزارتخانه برای تعطیلی مدارس و دانشگاهها تا پای

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از پیشنهاد مجلس به سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و بهداشت برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال خبر داد.

حمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، بهداشت و علوم اظهار کرد: بنده در این جلسه به‌نمایندگی از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور داشتم که مسائل مربوط به پیش‌گیری از ویروس کرونا در کشور بررسی شد.

وی افزود: در این جلسه کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس به‌صورت مشترک پیشنهاد دادند تا موضوع تعطیلی مدارس و انجام دادن تکالیف درسی پایه دوم و دانشگاه‌ها تا تعطیلات عید بررسی شود یعنی سه وزارتخانه آموزش و پرورش، بهداشت و علوم مسئولیت بررسی این موضوع را به‌عهده داشته باشند تا در صورت نیاز کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال، تعطیل اعلام شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: این موضوع پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس است و سه وزارتخانه باید آن را بررسی کنند، اگر نگرانی ندارند و به‌عنوان کارشناس و صاحب‌نظر معتقدند که تمهید مقدمات شده است و امکانات لازم را برای پیشگیری از ویروس کرونا در مدارس برنامه درسی پایه دهم ریاضی و دانشگاه‌ها داریم که دیگر نیازی به تعطیلی نیست اما اگر تمهید مقدمات نیاز به امکانات و آموزش بیشتر است که نمی‌توانند در این فرصت آن را در تمام مدارس، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی فراهم کنند، مدارس و دانشگاه‌ها را تا پایان سال تعطیل کنند.

میرزاده یادآور شد و به تسنیم گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال موضوع نگران‌کننده‌ای نیست که بگویند نمی‌توانند آن را جبران کنند و می‌توان پس از تعطیلات عید، سال تحصیلی را ادامه داد یعنی مدارس از فرصت خرداد نیز برای آموزش دانش‌آموزان استفاده کنند.


بحران نیروی انسانی مدارس تهران را تهدید میکند

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت:‌7 هزار نیروی انسانی از آموزش و پرورش خارج شده و تنها 490 نفر وارد شدند بنابراین تناسب مناسبی بین ورودی و خروجی وجود ندارد و این بحران تهران را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در آئین رونمایی و الصاق نمادین برچسب سرویس مدارس شهر تهران اظهار داشت: امسال یک میلیون و 200 هزار نفر دانش‌آموز در 41 هزار کلاس برنامه درسی و در قالب 4 هزار و 900 مدرسه وارد مدارس می‌شوند.

وی افزود: بر همین اساس 560 هزار همکار فرهنگی نیز کار تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تکالیف درسی پایه اول را بر عهده دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان داشت: در خصوص بازگشایی مدارس از 7 ماه گذشته اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و 18هزار نیرو در قالب 5 کارگروه ساماندهی شدند که این کارگروه‌ها در خصوص نیروی انسانی، تعمیر و تجهیز، تعیین صلاحیت، ارزیابی و تبلیغ و همینطور توجیه را بر عهده داشتند.

فولادوند افزود: 7 هزار نیروی انسانی خارج شدند و 490 نفر تنها وارد آموزش و پرورش شدند که تناسب مناسبی بین ورودی و خروجی نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی در خبر یادآور شد: بحران نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران را تهدید می‌کند و ما این موضوع را بارها مطرح کردیم و امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت:‌در کنار پروژه مهر عمده فعالیت‌ها معطوف به سرویس مدارس است و در سال گذشته 160 هزار دانش‌آموز تحت پوشش سرویس مدارس قرار گرفتند و 2 هزار مدرسه نیز از سرویس مدرسه استفاده کردند.

فولادوند افزود:‌در حوزه سرویس مدارس 24 هزار خودرو با حضور 300 پیمانکار فعالیت می‌کردند که جای قدردانی و تشکر از سازمان تاکسیرانی دارد.

وی  در خصوص سامانه سپند اظهار داشت: در این خصوص نباید تهران را با مجموعه شهرهای کوچک یکسان دید. تاکنون 24 هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند ولی اطلاعات جزئی آنها را ما نداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: در سال تحصیلی جدید 14 میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور در مدارس حضور پیدا می‌کنند و این یک پروژه ملی است و آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند از عهده آن بربیاید و باید تمامی دستگاه‌ها در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.


پیوستن اولین مدرسه تهران به کمپین سهشنبههای بدون خودرو

اولین مدرسه در پایتخت به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوست و شهرداری، 100 دوچرخه به دانش‌آموزان این مدرسه هدیه کرد.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، محمود کلهری شهردار منطقه 17 تهران در حاشیه مراسم اعطای 100 دستگاه دوچرخه به دانش‌آموزان ویدیو مشاوره‌ای یکی از مدارس این منطقه، اظهار داشت: دبیرستان ابوریحان در منطقه 17 به عنوان نخستین مدرسه امروز به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو پیوست و این موضوع می‌تواند در ارتقای فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان دانش‌آموزان برنامه مطالعه درسی و خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت باشد.

وی افزود: امروز با حضور شهردار، 100 دستگاه دوچرخه به دانش‌آموزان این مدرسه اعطا شد و دانش‌آموزان می‌توانند در طول هفته از این دوچرخه‌ها جهت رفت و آمد به مدرسه استفاده کنند.

شهردار منطقه 17 خاطرنشان کرد: دوچرخه‌ها همه دارای کلاه ایمنی بوده و بیمه هستند چرا که سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار حائز اهمیت است؛ 7 مربی آمادگی داشته تا آموزش‌های لازم را ارائه و با آنها همراهی کنند.

کلهری از افتتاح چندین پروژه ورزشی و عمرانی تا پایان مهر در منطقه 17 خبر داد و گفت:‌ اقدامات اولیه در این خصوص انجام گرفته و خبرهای خوشی برای ساکنین منطقه 17 در راه است.